Siden Norge ikke er med i EU, vil det viktigste for Autosped som transportør være et eksportpapir (EX1). Uten dette, så vil ikke bilene kunne passere grensen inn til Norge. Andre navn på EX1 kan være EUA, utførsel eller eksportdeklarasjon, og dette papiret danner også grunnlaget for å få tilbake moms fra utenlandske forhandlere.
I utgangspunktet skal avsender lage eksportpapir på sin lokale tollstasjon. Dersom avsender ikke vil eller kan, så kan vi ordne dette. Vi trenger da:
- kontrakt/faktura med fullt chassisnummer
- dato for førstegangsregistrering (Erstzulassung)
- motorvolum (Hubraum)
- vekt
- bensin/diesel/el.bil
- avsenders EORI-nummer (tollnummer for eksport)
I tillegg til eksportpapirer er selvfølgelig overføring av betaling for bilen viktig. I forhold til hentingen av bilen, så bør dette være gjort så bilen er klar til transport fra onsdag.
For registering av bilen i Norge, så trengs det vognkort/brief og COC. Pass på at avsender har dette klart når vi henter bilen - spesielt hvis vi skal organisere visning av bilen hos trafikkstasjonen.
Den siste tiden har avsendere oftere krevet å få en hentefullmakt fra kjøper, om hvilket transportselskap kjøper skal bruke. Send gjerne dette til selger sammen med kontrakt, at Autosped skal hente bilen.
Når kontrakt, eksportpapir, betaling og bilens dokumenter er i orden, så ligger alt til rette for en vellykket transportetappe til Norge.